Thursday, March 18, 2010

GG Part 6

Gula memang kuat hati macam gula hangus yang dah keras tu. Keras hati! Patut berhenti belajar kerana berat tanggung beban tugas di pejabat dan kolej sekaligus. Gula kerja bukan sebarang. Gula kerja mengejar tarikh akhir. Dapat Bos tak ada belas kasihan. Pernah sampai Gula semalaman di pejabat. Tak sempat balik, sambung lagi kerja sampai petang!

Hujung minggu, Gula masuk kelas dari pagi sampai malam. Awal pagi sudah menunggu bas. Mahu mengguna motor buruk, sangkut tengah jalan macam mana? Perjalanan ke kampus, jauh!

Bila dah tujuh hari penuh dari pagi ke malam, Gula tak pasti apa yang jadi kat luar. Hari kerja, Gula tahu kerja-kerja-kerja. Hujung minggu, Gula tahu belajar-belajar-belajar. Ada cuti ulangkaji, Gula terus balik kampung. Pada Gula, tak ada perkara lain yang nak difikir atau nak dibuat.

Kadang-kadang, Gula hampir putus asa. Penat! Nasib baik juga Gula punya rakan-rakan yang memahami dan mahu juga saling mengambil kesempatan. Gula jadi lebih kuat kerana mendapat sokongan rakan-rakan. Gula kao-tim, untuk tugasan kumpulan, biar Gula yang melayar internet. “Kawan-kawan, minta tolong ya cari bahan di pustakaan! Kita kongsi!” . Sumber rujukan perlu dari keduanya, juga perlu tampak banyak! Buat pembentangan tidak ada masalah. Gula jawab, “Oh, itu momantai! Iya, bisa dong!”

Syarat balas, “Presentationnya, kamu ya yang buat Gula!”. “Bolehlah Gula, ya!”. “Gula, kamulah harapan kami. Berbelit-belit lidah nak cakap omputih kat depan tu!”. “Eh, depan Tuan Garam, aku tak mahu present! Kau yang present Gula”. “Tuan Sabunni juga! Aku tak faham bila dia cakap. Kau yang duduk depan ya!”. Gula memang kenal rakan-rakannya, seboleh-boleh mahu menjauh membuat presentation. Seboleh-bolehnya tidak mahu langsung! Kesempatan itu yang Gula pegang. Pada Gula, ermmmm sistem barter ni untung juga!

Garam dengan ayat-ayat makan dalamnya juga telah menjadi pembakar semangat Gula. Lagi menyala-nyala. Kalau asyik terkena, mana tahan!! Padan juga dengan muka Gula sebab dalam banyak-banyak pilihan kelas yang ada, kelas Garam juga yang dipilihnya.

No comments: