Wednesday, March 17, 2010

GG Part 5

Gula belajar macam orang gila. Gula terpaksa bersaing dengan rakan-rakannya. Gula terpaksa bersaing dengan keadaan. Gula buat keputusan gila bila Gula cakap nak sambung belajar.

Gula kerja pun dah separuh mati. Mental dah separuh ’kong’ sebab hari-hari kena drill. Gula benci dengan kerjanya. Gula juga benci dengan Tuan dan Puan Bos. Grrrrrrr...., hisap darah orang!

Gula kerja 5 hari seminggu. Tak pernah kurang dari 9 ke 5. Selalunya akan berlarutan sampai ke malam. Kalau ada tugasan khas dan mengejar ’dateline’, pernah juga Gula duduk di pejabat dan balik keesokkan petang. Cuti gantian? Erphmmmmm susah nak berharap bila tiada pengganti. Kat tempat Gula, memang Gula sahaja ada!

Gula mahu beranjak dari kehidupan. Penatlah camni. Asyik kerja, kerja, kerja. Dah tak tentu masa pulak tu. Kalau ummi ada kat sini, memang Gula kena taruh, “Perempuan ke jantan kamu ni?”. Tak ada masa melainkan kerja. Kerja. Kerja. Kaya tak jugak! Tensi lagi ada!

Gula buat keputusan untuk sambung belajar. Pada Gula, “Apa yang aku ada ni, belum cukup. Mereka tak mahu pandang aku. Pendidikan aku tak cukup tinggi kata mereka. Tapi untuk beranjak, aku perlu belajar. Untuk belajar aku butuh wang. Untuk wang, aku perlu kerja. Argh, memang itu sahaja pilihan dan jalan yang aku nampak. Kerja dan belajar!”

Gula terpaksa juga terus bekerja untuk tampung duit belajar. Kawan-kawan Gula duduk di kolej dan belajar sepenuh masa, duit ditanggung. Siapa yang tanggung, Gula tak pasti. Mungkin loan PAMA, mungkin loan MARA, mungkin loan Ah Long! Itu semua Gula tak kisah. Gula tetap kena kerja untuk teruskan pengajian. “Siapa pula nak bayar yuran kalau aku tak kerja. Bestnya kalau jadi anak orang kaya, mintak je duit. Tapi.... kalau aku ini anak orang kaya, mungkinkah aku masih menjadi ’manusia’? Entah-entah, dah lama aku jadi penagih dadah, ketua penjenayah, jadi Anakku Salzeli ke? Ishkkkk Nauzubillah....”

Susah hidup Gula, kejar sana kejar sini. Poket tak pernah penuh nak bergembira dengan kawan-kawan apatah lagi nak bershopping sakan. Mana nak buat semua tu kalau ada saja duit terus bayar yuran.

Ermmmm alahai Gula, 5 hari kamu berumah di pejabat, 2 hari kamu berumah di kolej. Tahankah kamu??

No comments: