Tuesday, April 6, 2010

GG Part 8

Gula dah habis belajar. Leganya hati bila satu tanggungjawab sudah terbebas dari galasan. Rezeki Gula kerana dipermudahkan perjalanan dan urusan. Gula mendapat tawaran pekerjaan baru di tempat baru. Oh, seronoknya Gula apabila ditempatkan di sebuah syarikat besar yang memang telah lama menjadi idamannya. Gula mahu menutup semua cerita lama. Gula gembira.

Gula kini boleh tumpu sepenuh perhatian pada kerja.
Gula kini menjadi seorang yang gila kerja. Dia menjadi workholic. Gula suka dengan kerja barunya. Gula memang bersemangat. Ah kalau kenal Gula, Gula memang bersemangat dalam apa jua pekerjaan yang dibuatnya! Gula tak pernah mengalah dan tak pernah mahu berlengah-lengah.

Bagi seorang perempuan, ada yang mengatakan Gula macam orang jantan! Kerja tak tentu masa. Kerja bersambung dari pagi ke malam, lanjut lagi membawa ke pagi ke lewat petang. Kalau Gula duduk bersama keluarga, agak-agaknya dah kena halau dari rumah. Rumah sewa Gula tu dah sama taraf rumah singgah untuk balik tidur saja. Belum lagi kalau dah kalau masa-masa Gula kerja luar, rumah sewa tu jadi rumah tinggal pulak! Nasib baik Gula dah keluar tinggal dengan kawan-kawan bila dah nampak sibuk yang akan berpanjangan. Kalau tidak, sakit telinga kena marah. Iyalah siapa yang tak risau, anak dara balik lambat. Kadang-kadang walau jarang, tak balik rumah.. Risau. Risau... Gula pun lemah je nak beritahu "Hari ini Gula balik lambat" atau "Malam ni Gula stay kat opis ye". Nak jaga hati orang tua, jangan bagi mereka risau. Baik Gula duduk luar. Gula tak nak orang risau. Gula tak nak orang terganggu malam. Itu yang Gula tak nak. Gula tak nak orang risau pasal Gula. Gula nak buat kerja sendiri. Gula tak nak fikir benda lain. Dalam kepala asyik Kerja-Kerja. Tak habis-habis dengan kerja. Duduk dengan kawan pun, sembang pasal kerja! Lain-lain Gula malas nak layan. Gula tak nak fikir.

4 comments:

Abu Zuhair said...

Gula..
nice blog n cite..
saya tinggal jejak dulu.. akan bc smpi abis bila ada masa..

well.. idup tak seindah yg kita idamkan... tapi ia terencana dgn penuh kebahagian.. kita aje yg tak pandai menilainya..

Koishie said...

:) doa kesejahteraan untuk kamu.

masMZ said...

@Abu,

Kann....


@Koishie.,..

HEhehe... hadeiii tetiber teringat....

bb_nona said...

best betul jd gulerr, arghhhhh!!! nok jugakkkkkk!

selagi mude, sihat remaja kannnn~


semoga gula tabah dan berjayaaa okayyyyyyyy !!!!!!